مدرسه را مهمترین سازمان یادگیرنده است/ لزوم تدوین و اجرای برنامه درسی در سطح مدرسه

نشست تخصصی مدیران مدارس عضو شورای مشورتی معاونت آموزش ابتدایی پایتخت با حضور کریمیان؛ مدیرکل، معصومه معصومیان؛ معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران و سایر اعضا، صبح امروز در محل دبستان شهید چراغی منطقه 5 برگزار شد.

به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، در این نشست کریمیان با تاکید بر آموزش خوب زندگی کردن، ادب و ارتقای مهارت های اجتماعی به دانش آموزان به خصوص در دوره ابتدایی اظهار کرد: دانش آموزان امروز ودیعه خدا و نسل آینده ساز کشور نزد ما هستند که می بایست در راستای شناسایی و شکوفا کردن استعدادهای ذاتی آنها با اهتمام ویژه عمل کنیم.
وی مشارکت جویی، اعتمادسازی و استقبال از مشارکت اولیا در تمام زمینه های فکری، آموزشی و پرورشی را لازمه راه رشد قلمداد کرد و گفت: معلمان و فرهنگیان معزز با تلاش های بی نظیر خود در زمان شیوع بیماری کرونا خوش درخشیدند، باید در نظر داشت که آموزش حضوری جایگزینی ندارد، شیوع ویروس کرونا توفیق اجباری بود که به واسطه آن، در زیست بوم جدید به استقبال فناوری های جدید رفتیم که منجر به اتفاقات مبارکی شد و همکاران ما با تلاش ها و ایثارگری های مجاهدانه خود، سرآمد تولید محتوا آموزشی و تربیت در آموزش مجازی شدند.
کریمیان ادامه داد: اداره کلاس در فضای مجازی دشوارتر از اداره کلاس های درس حضوری است. در آموزش غیرحضوری، معلم بازخورد تدریس خود را به خوبی دریافت نمی کند و نمی تواند ارتباط چشمی و کلامی مناسبی با مخاطبان و دانش آموزان خود برقرار کند، و در نتیجه ممکن است ارزشیابی دقیق و قطعی از دانش آموزان نداشته باشند، این در حالی است که ساعت ها برای تولید محتوای مناسب تلاش کرده اند.  
وی با اشاره به سختی کار، هنر و اندیشه والای معلمان فرهیخته در زیست بوم جدید و با تاکید بر صفات ارزشمند معلمان مانند عشق، هنر، فداکاری و از خود گذشتگی خاطرنشان کرد: معلمی عشق و هنر است و در واقع معلمان چگونه زیستن و چگونه آموختن را به فرزندان این مرز و بوم می‌آموزند و در هیچ زمینه‌ای نمی‌توان به معلمی به عنوان یک شغل نگاه کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، شرایط آموزش و تعلیم و تربیت را در دوره ابتدایی نسبت به سایر دوره های تحصیلی، متفاوت و ویژه تر دانست و با اشاره به فرآیند اجرایی کردن برنامه درسی ملی تا سطح مدرسه تصریح کرد: سه سطح برنامه ریزی درسی داریم. سطح ملی، سطح منطقه‌ای و سطح مدرسه که هر کدام از این‌ها مکمل دیگری است. 
وی مدرسه را مهمترین سازمان یادگیرنده برشمرد و گفت: مدیران مدارس باید اطلس آموزشی و یادگیری را در مدرسه تحت مدیریت خود با جدیت و دقت اجرا کنند به همین منظور باید با توجه به اطلس آموزشی و یادگیری، فعالیت مدارس مورد نظارت، سنجش و ارزیابی قرار گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت با اشاره به کلان شهر بودن تهران، ادامه داد: اطلس آموزش و یادگیری در مناطق مختلف با توجه به شرایط متفاوت خواهد بود و از همکاران و مدیران این نشست خواست تا با ارائه کارهای بزرگ و شایسته کلان شهر تهران، ایده های فراگیر و اثربخش اجرا و عملیاتی شود.
کریمیان با اشاره به لزوم تدوین و اجرای برنامه درسی در سطح مدرسه تاکید کرد: این برنامه یعنی اینکه هر مدرسه متناسب با شرایط و موقعیتش برنامه درسی مورد نیاز خودش را داشته باشد.
معصومیان معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این جلسه بر ایجاد شور و نشاط در مدارس، لزوم آشنایی خانواده ها و ذی نفعان با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، توجه جدی به مدرسه و نیازهای آن، توجه به رویکردهای فرهنگی و تربیتی در آموزش و پرورش، بحث هویت ملی و ارزش‌های دینی، تنوع بخشی به محیط‌های یادگیری و ... را مورد تاکید قرار داد.